سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از مشکلات مدیریت یک سرویس وبلاگ بگویید! 

یک مدیر سرویس‌بلاگ، تمام زندگی‌اش در تمام ساعات شبانه‌روز، تحت تأثیر کارش است. چون بلاگ‌سرویس یک سایت کاملا آنلاین هست و همیشه کاربرانی دارد که در تمام ساعات شبانه‌روز دارند خدمات می‌گیرند. این به این معنا است که این سایت باید در تمام ساعات شبانه‌روز با صحت و سلامت کار بکند.

سایت را می‌توانیم تشبیه کنیم به کارخانه‌ای که یک سری ورودی دارد و یک سری خروجی. همان طور که یک کارخانه با خراب‌شدن یک قطعه‌ی کوچک از کار می‌افتد، ممکن است این مشکل برای سایت هم پیش بیاید. پس ما مجبوریم به صورت شبانه‌روزی مراقب سایتمان باشیم. انواع و اقسام مسائل ممکن است پیش بیاید. در اصل یک نرم‌افزار مثل یک دستگاه فوق‌العاده پیچیده است و ممکن است در طول زمان دچار مشکل‌هایی بشود.

من همیشه به دوستان گفته‌ام که ممکن است شما سایتی با 10 یوزر یا 100 یوزر درست کنید که بدون نقص کار بکند، ولی اگر شد هزار تا یوزر و اگر شد صد هزار‌ تا، اصلا کار نکند. مثل این است که یک وسیله‌ی نقلیه مانند دوچرخه، می‌تواند با سرعت سی کیلومتر، درست و بدون ایراد حرکت کند؛ ولی اگر خواست با سرعت صد حرکت کند، متلاشی می‌‌شود؛ چون طراحی آن برای سی کیلومتر است. سایت هم همین جور است. سایتی که قرار است 24 ساعت خدمات بدهد، از نظر فنی فوق‌العاده سخت و پیچیده است.

ما دائما باید نمودار‌های سرور را مد نظر داشته باشیم. یک دفعه می‌بینیم مصرف پهنای باند آمد پایین. باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است؛ مورد حمله قرار گرفته‌ایم یا مثلاً بخش کامنت‌ها و یا نمایش وبلاگ‌ها دچار مشکل شده است؟ باید ده‌ها و صد‌ها گزار‌شی که از بخش‌های مختلف سیستم می‌آید را بررسی کنیم که سیستم مورد حمله قرار نگرفته باشد یا اگر قرار گرفته، باید بفهمیم از چه ناحیه‌ای هست... و خیلی بحث‌‌های دیگر که این‌ها خیلی طاقت‌فرسا ‌است.


نوشته شده در  چهارشنبه 92/7/17ساعت  11:48 عصر  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آخرین یادداشت در وبلاگ http://hesam92.parsiblog.com/خوش آمدید
پژوهشکده قرآن و عترت
رادیو قرآن، فرصتی برای انس بیشتر با قرآن
[عناوین آرشیوشده]