سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرمانده کمیته جست‌وجوی ستاد کل نیروهای مسلح گفت:فرهنگ دفاع مقدس باید در چارچوب فرهنگ دینی معرفی شود نه در چارچوب مرزای جغرافیایی.ما برای خاک نجنگیدیم.

 

به گزارش خبرنگار سرویس «فرهنگ‌حماسه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار سیدمحمدباقرزاده که امروز در مراسم افتتاح رسمی سرویس جهاد و حماسه خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) سخن می‌گفت،افزود:مجموعه‌ای از ارزش‌های قرآنی در دوران دفاع مقدس ظهور و بروز یافت و رزمندگان و ایثارگران جلوه‌هایی از این فرهنگ ناب بودند.

 

وی ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس مجموعه‌ای از ارزش‌های قرآنی است بنابراین اگر بخواهیم خوب تعریف کنیم باید بگوییم دفاع مقدس فرهنگ قرآن است و شهدا و رزمندگان ما هر یک جلوه‌ای از این فرهنگ حیات‌بخش هستند. آن‌ها با تأسی به قرآن توانستند در راه ارزش‌های دینی و ملی، خود را نبینند و راه را به ما نشان دادند. آن‌ها در جامعه‌ای که خودخواهی و زیاده‌خواهی مبدأ بسیاری از خسارات است،‌ راه خدایی را پیش گرفتند.

 

سردار باقرزاده با اشاره به اینکه صفحه «جهاد وحماسه»‌خبرگزاری ایکنا باید دفاع مقدس را رمزگشایی کند، یادآور شد: شهدا الگوهای عملی برای سبک زندگی مردم هستند و نشان دادند که چگونه می‌توان در دو راهی دین و دنیا، دین خدا را برگزید. علاوه بر این، بازکاوی روزگار سختی‌ها، تحریم‌ها و بی‌کسی‌های ملت نیز از دیگر جلوه‌هایی هستند که باید انجام شود چرا که ملت ما با اتکا به خدا توانستند راه خودشان را به خوبی طی کرده و به مقصدشان برسند. این ملت در برابر تهدید و تطمیع دشمن نفوذ‌ناپذیر هستند. این که موتور محرک رزمندگان ایمان به خدا و عشق به ارزش‌های الهی بود نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

 

 

وی اظهارکرد: رهبری امام راحل در طول هشت سال دفاع مقدس باعث می‌شد که مردم و جوانان راهشان را بیابند. این نشان می‌دهد که امام (ره) برای خود چیزی نمی‌خواست و تمام رفتارهایشان برای عزمت و افتخارآفرینی مردم بود پس باید این بخش از تاریخ دفاع مقدس هم تبیین شود.

 

وی در رابطه با اینکه در جنگ چه چیزهایی از یکدیگر تفکیک می‌شود، گفت: جنگ مرد را از نامرد جدا می‌کند و حقیقت‌ها معلوم می‌شود. انسان می‌داند که چه کسی دوست یا دشمن است. همچنین میزان صداقت‌ها و دینداری مردم هم مشخص و شناسایی می‌شود. همچنین میزان صداقت‌ها و دینداری مردم هم مشخص و شناسایی می‌شود.

 

 

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: کسی که در جنگ شهید می‌شود خسران و ضرر نکرده است از همین رو باید خانواده‌های شهدا سرشان را بالا بگیرند چرا که آن‌ها هیچ ضرری ندیده‌اند بنابراین سرویس «جهاد و حماسه» باید میانبری باشد تا چگونگی زندگی شهدا را آموزش بدهد و آن‌ها الگوی ما باشند. چرا که شهدا هیچ وقت از ما نمی‌پرسند شما چرا شهید نشده‌اید، اما آن‌ها این سوال را دارند که چرا همانند شهدا زندگی نکردید؟.

 

وی ادامه داد: عرصه دفاع مقدس بسیار باارزش است چرا که قرآن و احکام قرآن در آن جاری بود. به تعبیری ذکر خاص بعد از عام است. تجهیز شدن، دفاع و جهاد دفاعی در مقابل دشمن جز فروع دین است. بنابراین باید همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب معتقدند این مفاهیم عمیق‌، ماندگار و اثربخش به مخاطبان منتقل شود.

 

سردار باقرزاده با اشاره به اینکه فرهنگ دفاع مقدس باید در چارچوب فرهنگی دینی مطرح شود، تصریح کرد: این فرهنگ نباید در چارچوب مرزهای جغرافیایی بیان شود چرا که ما برای خاک نجنگیده‌ایم. اگر به این موضوع توجه شود و آن را عقبه فرهنگی نظام قرار بدهیم تا در زندگی عمومی مردم جاری باشد بسیاری از مشکلات و حتی مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود. گام‌های ریاضتی شهدا می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی یک ضرورت باشد.

 

وی گفت: در حوزه دفاع مقدس از نظر خبری نباید موازی‌کاری باشد. اینکه بتوانیم از نظر محتوایی همه ابعاد دفاع مقدس را بازگو کنیم بسیار خوب است. به عنوان مثال جنگ ما بر مبنای اخلاق و آموزه‌های دینی بود و معتقدم این حرکت جوانان در سوریه ادامه دفاع مقدس ما است چرا که آن‌ها از کشورشان دفاع می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، سردار باقرزاده در پایان این مراسم در پاسخ به خبرنگاران درباره تفحص و انتقال شهدایی که در پادگان اشرف توسط منافقین به شهادت رسیده‌اند، توضیح داد: از پیش خبر داشتیم که تعدادی از جانبازان و اسرای ما برای بازجویی و تخلیه اطلاعاتی به زور توسط رژیم صدام به منافقین تحویل داده شده‌اند و تعدادی از آن‌ها در این پادگان به شهادت رسیده‌اند. به همین منظور هماهنگی‌ها برای انجام کاوش در این پادگان در دستور کار است تا به کشور منتقل‌شان کنیم. همچنین 10 قبرستان در کشور عراق از جمله در مناطق کرکوک و اربیل وجود دارد که باید بازکاوی شود.

 

وی ادامه داد: در خصوص تشییع شهدا سه شهر رامسر، چابکسر و لاهیجان در اولویت ما هستند. همچنین تلاش می‌کنیم که همزمان با روز عرفه در «پارک پرواز» تهران مراسم تشییع و خاکسپاری شهید داشته باشیم.

 

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در پایان درباره اینکه چه تعداد از رزمندگان ما مفقود هستند، گفت: نزدیک به 14 هزار مفقود داریم که بخشی از‌ آن‌ها همین شهدایی گمنامی هستند که تشییع و خاکسپاری می‌شوند. اکنون در خاک عراق نزدیک 7000 شهید باقی مانده است که حدود 2500 شهید از این تعداد در اقلیم کردستان هستند.

 

وی اظهار کرد: تفحص شهدا تا زمان پیدا شدن آخرین پیکر شهید به کشور ادامه خواهد داشت. این مسئله آخرین بخش از دفاع مقدس ما است. اگرچه فرهنگ آن همواره ادامه خواهد داشت. معیار ما برای شناسایی شهدا پلاک و کارت همراه آن‌ها است.

 

به گزارش ایسنا، خواهر شهید ابراهیم هادی نیز در بخش دیگر این مراسم در سخنانی گفت: ما مدیون شهدا و خون آن‌ها هستیم و نباید اجازه دهیم راه و یاد این شهدا که چشم‌ و چراغ ما هستند خاموش شود. باید از زندگی شهدا درس بیاموزیم چون هر کدام از آن‌ها در عرصه‌ای می‌توانند برای ما الگو قرار گیرند. مهمترین درسی که می‌تواند از شهدا آموخت خلاص است.


نوشته شده در  جمعه 92/7/19ساعت  12:37 صبح  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آخرین یادداشت در وبلاگ http://hesam92.parsiblog.com/خوش آمدید
پژوهشکده قرآن و عترت
رادیو قرآن، فرصتی برای انس بیشتر با قرآن
[عناوین آرشیوشده]