سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بعضی از جفا‌ها در جنگ را هنوز نگفته‌ایم،برخی از دسیسه‌های دشمنان را نتوانسته‌ایم مستند کنیم/ آمریکایی‌ها یک نقطه اشتراک با صدام داشتند که نگذاشتند دادگاه وی رسانه‌ای شود/ اسرار پنهانی جنگ هر چه بوده روشن شده است.
ایلنا- رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: افرادی که در زمان جنگ در سطح استراتژیک تصمیم گیرنده بودندکه تعداد آنها انگشت شمار نیز است، باید در مورد پایان جنگ اظهار نظر کنند و اگر این‌ها جایی تعارض هم پیدا کنند باید خودشان بنشینند و آن را حل کنند، یعنی هر کسی مجاز به ورود و اظهار نظر نیست، بنده شخصا صلاحیت اظهار نظر ندارم.

سردار سید محمد باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ، به مناسبت هفته دفاع مقدس در تعریف از ناگفته‌های جنگ ، اظهار داشت: وقتی ناگفته‌های جنگ مطرح می‌شود ،منظور آن اسراری نیست که می‌خواهیم آن را پنهان کنیم، بلکه مسائلی است که بنابر مصالحی در همان زمان باید پنهان نگه داشته می‌شد. به هر حال جنگ یک حقیقتی بود که در جامعه ظهور و بروز پیدا کرده و همه نیز به نحوی در آن نقش‌آفرینی کردند.

وی با بیان اینکه همواره در سطح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به دلیل مصالح کشور ملاحظاتی مطرح است و کسی هم منکر آن نیست،گفت: ما در مقطعی بنابر ملاحظاتی چه بسا مجبور بودیم یک اقدامی را برای دفاع از کشور به عمل بیاوریم، البته نه از بابت اینکه آن کار خطا باشد، خطا نبوده؛ بلکه اگر دشمن می‌فهمید ما را از آن محروم می‌کرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در همین رابطه ادامه داد: فرض کنید ما می‌خواستیم از منبعی سلاح تهیه کنیم، با کشوری وارد مذاکره می‌شدیم، اگر دشمن می‌فهمید ممکن بود برای آن قرار داد مانعی ایجاد کند و یا بحث تهیه مایحتاج رزمندگان از سلاح و سوخت تا کلاه، پوتین، لباس و... ؛ علی القاعده این گونه مسائل در زمان جنگ جزء ناگفته‌ها بود.

وی افزود: اما منظور از ناگفته‌های جنگ امروز می‌تواند آن چیزهایی باشد که ممکن است برای عده‌ای مجهول مانده باشد، این مسائل را هم باید برای آنها توضیح داد تا مشخص شود و ابهام نداشته باشند، مثلا چرا در فلان عملیات ما به غرب رفتیم، چرا به منطقه جنوب آمدیم چرا از جبهه شمالی حمله کردیم؛ این‌ها را باید فرماندهان تشریح کنند.

باقرزاده تصریح کرد: البته بخشی از این ناگفته‌های جنگ خاطراتی است که هنوز رزمندگان نگفته‌اند، خاطرت شخصی آنها و صحنه‌ای از جنگ را که شاهد آن بودند، این‌ها باید بیان شود زیرا کسی به غیر از رزمندگان دوران دفاع مقدس از آن خبر ندارند و حتی فرماندهان، مسوولین، دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی در جریان نیستند.

وی افززود: خاطرات شخصی هم جز ناگفته‌های جنگ است که اگر بیان نشود همیشه جزو ناگفته‌ها می‌ماند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد:ما به تعداد رزمندگانی که در جبهه‌ها داشتیم (نزدیک به 5 میلیون نفر که در جنگ شرکت کردند) ناگفته می‌توانیم داشته باشیم.

وی گفت: ناگفته‌های جنگ به این معنا نیست که ما اسرار پنهان جنگ را می‌خواهیم الزاما واکاوی کنیم، اسرار پنهانی جنگ هر چه بوده روشن شده و تقریبا معلوم است چه اتفاقاتی افتاده است.

باقرزاده ادامه داد: البته بعضی از جفا‌ها در جنگ را هنوز نگفته‌ایم، برخی از دسیسه‌های دشمن‌ها را نتوانسته‌ایم مستند کنیم، دسیسه‌هایی که در خارج از مرزها علیه کشور ما در کشورهای منطقه و اروپایی طرح‌ریزی می‌شد، توطئه‌هایی که صورت می‌گرفت تا ما را از پیروزی محروم کنند، تلاش‌های سیاسی و اقتصادی و حمایت‌هایی که از صدام صورت می‌گرفت.

وی افزود: هنوز ما نتوانسته‌ایم اسناد و مدارک همه شرکت‌هایی که به صدام سلاح شیمیایی و تجهیزات دادند را به طور کامل احصاء کنیم، پس در این بخش ناگفته‌هایی وجود دارد که باید بیان شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار ادامه داد: اتفاق عجیبی در جنگ ما افتاده، جنگ دو چهره دارد یک بخش آن این است که شماها می‌بینید و بخشی هم در سمت دشمن اتفاقی می‌افتد، آنچه در قسمت دشمن اتفاق افتاده را آیا ما خبر داریم؟ بعید است.

وی گفت: پس از صدام آمریکایی‌ها به عراق آمدند و حتی نگذاشتند دادگاه صدام رسانه‌ای شود م،علوم می‌شود یک نقطه اشتراک با صدام داشتند و آن نقطه اشتراک مانع شد که حقایق را بیان کنند.

باقرزاده در مورد اظهار نظر هایی که در خصوص اتمام جنگ و بحث آتش بس مطرح می‌شود گفت: آنها روشن شده و چیزی نمانده است، یا در اظهارات آقای هاشمی بیان شده و یا در اظهارات آقای رضایی و باقی فرماندهان آمده است، نکته یا حلقه‌ی مفقوده‌ای نمانده است.

وی در عین‌حال تصریح کرد: البته در مورد تصمیم‌گیری پایان جنگ هم بگوییم چون در سطح استراتژیک صورت می‌گرفت بنابراین افرادی که آن زمان در سطح استراتژیک تصمیم گیرنده بودند امروز می‌توانند اظهار نظر کنند، در غیر این صورت کسی در این حوزه صلاحیت اظهار نظر ندارد.

رئیس بنیاد حفظ آثار افزود: همین افراد که تعداد آنها انگشت شمار نیز است باید در مورد پایان جنگ اظهار نظر کنند و اگر این‌ها جایی تعارض هم پیدا کنند باید خودشان بنشینند و آن را حل کنند، یعنی هر کسی مجاز به ورود و اظهار نظر نیست، بنده شخصا صلاحیت اظهار نظر ندارم.

وی خبرداد: البته فیلمی را بنیاد حفظ آثار درهمین مورد تهیه کرده است به نام” خاکستر ققنوس” که با برخی شخصیت‌ها نیز مصاحبه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه جانبازان و شهدا آثار معنوی جنگ هستند و باید به آنها توجه شود گفت: اندیشه‌ها و عملکرد این عزیزان و حتی نظام جمهوری اسلامی از آثار جنگ به شمار می‌آید که باید به آن‌ها پرداخته شود، زیرا اگر دفاع مقدس شکل نمی‌گرفت جمهوری اسلامی نیز دیگر وجود نداشت.

باقرزاده تصریح کرد: برای ثبت ارزش‌های جنگ باید با کسانی که این ارزش‌ها را خلق کردند صحبت کرد، اما باید اعتراف کرد که هنوز نتوانسته‌ایم خاطرات همه جانبازان را بگیریم./1389/

نوشته شده در  جمعه 92/7/19ساعت  12:50 صبح  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آخرین یادداشت در وبلاگ http://hesam92.parsiblog.com/خوش آمدید
پژوهشکده قرآن و عترت
رادیو قرآن، فرصتی برای انس بیشتر با قرآن
[عناوین آرشیوشده]